Hlavní informace
rozdil-mezi-cr-a-finskem-dela-5-nejhorsich-ucitelu
Pavel Vošický, Nalejvárna, 1960, výřez. http://www.artforgood.cz

Rozdíl mezi ČR a Finskem dělá 5 % nejhorších učitelů

Každou noc přivážejí speciálně přizpůsobené cisterny novou várku lógru z pražských kaváren a restaurací do Karmelitské ulice na Malé straně. V rámci projektu „Evaluace a zvyšování kvality učitelů“, dotovaného z EU, byla u sídla ministerstva školství vytvořena zvláštní jímka, ve které jsou shromažďována tato zvlášť cenná „data“. Pracovníci analytického odboru ministerstva pak každé ráno tato data zpracovávají a snaží se z nich vyvěštit informace o stavu a vývoji kvality českých učitelů…

Přitažené za vlasy? Jistě, většina z toho je nesmysl. Neexistuje žádná jímka postavená z peněz EU, žádné speciálně upravené cisterny. Neexistuje však ani účinné sledování a hodnocení kvality práce učitelů, a to je hořká ingredience pravdy ve výše uvedené mystifikaci.

Jistě, máme tu Českou školní inspekci, která má za úkol hodnotit práci škol, a to zejména prostřednictvím hodnocení práce učitelů. O tom, jak takové hodnocení probíhá, kolují mezi učiteli tragikomické legendy. Soustředění se na správně vyplněné kolonky v třídní knize a podobně důležité „indikátory kvality“ nepřímo poukazuje na krutou realitu přístupu k hodnocení výsledků vzdělávání v ČR obecně: hodnotíme to, co se dobře kontroluje, ne to, co je podstatné. Takové hodnocení je ale nejen neupotřebitelné, ono vysloveně škodí, protože poskytuje zcela pokřivený obraz.

Česká republika doposud nemá žádný systém motivace a hodnocení učitelů. Kariérní řád, který je v současnosti připravován, má vejít v platnost v roce 2016. Počítá s tím, že rozčlení učitele do čtyř skupin dle jejich profesní kvality. Jenže: náběh celého systému bude trvat mnoho let a v jeho první fázi budou učitelé rozděleni do prvních dvou škatulek na základě jediného kritéria, jímž jsou odsloužené roky. Je pikantní, že už nyní panují mezi částí odborné veřejnosti pochybnosti o jeho funkčnosti v praxi. Přímo absurdní je, že pedagogické fakulty se od návrhu veřejně distancují…

Dlouhý úvod následuje krátká stať. ČR navštívil Eric A. Hanushek, ekonom z prestižní Stanford University a mezinárodně uznávaný guru v oblasti hodnocení výsledků vzdělávání. Teze z jeho dlouholetého výzkumu, které představil ve své přednášce na CERGE-EI, jsou jednoduché: učitel je klíčový faktor ovlivňující kvalitu vzdělávání na školách a v tomto ohledu nemá žádnou byť jen srovnatelnou konkurenci. A zároveň, kvalita učitelů není závislá na plošné úrovni jejich platů, není závislá na předchozím vzdělávání, není závislá na velikosti třídy. Profesor Hanushek je autorem metody měření přidané hodnoty učitelů (value-added assessment), založené na využití statistických dat z výsledků testů. Metoda sice vzbuzuje značné kontroverze i v USA, nicméně podle jejího autora je lepší měřit nějak než vůbec. A jak dokládá na příkladu Washington D.C., školského distriktu druhdy se ocitajícího na chvostu federálních žebříčků, pokrok iniciovaný hodnocením učitelů a efektivním řízením založeným na jeho výsledcích je těžko zpochybnitelný.

Co udělali tak převratného ve Washingtonu? Začali se soustředit na extrémy. Učitelé, kteří vykazují nadprůměrné výsledky své práce, jsou odměňováni podstatným navýšením platu. Učitelé, kteří naopak selhávají, jsou jednoduše vyhozeni. Podle Hanusheka je právě tohle dobrý recept, jak účinně zvýšit kvalitu vzdělávání na školách. Podle jeho analýzy by ČR stačilo zbavit se 5 % nejhorších učitelů, aby během dvaceti let dostihla Finsko. Science fiction? Tak trochu. Jak říká Hanushek, jeho predikce vychází z dat agregovaných na učitelstvu USA. Proč? Protože ČR žádná použitelná data nemá.

Nemá a asi dlouho mít nebude. Autor tohoto textu měl možnost dvouhodinového rozhovoru s profesorem Hanushekem, ale jeho pravomoc v rozhodování o systémových změnách je nulová. Nelze pochybovat, že stejnou možnost by měl i ministr školství, který takovou pravomoc má, kdyby o to projevil zájem. Žel, neprojevil. O schůzku mohl stejně dobře požádat i ministr financí, protože kvalita vzdělání je podle přesvědčivých závěrů Erica A. Hanusheka nejsilnějším prediktorem ekonomického růstu v dlouhodobém horizontu. Netečnost odpovědných vyvolává významné pochyby o tom, zda si můžeme o něčem takovém vůbec nechat zdát…

Autor pracuje pro společnost EDUin

 

Další informace

Glosy

  • Macron má půl hotovo

    V prvním kole francouzských prezidentských voleb zvítězil se ziskem téměř 24 procent hlasů Emmanuel Macron, následovaný Marine Le Pen, která získala 21,4 procenta hlasů a o 1,5 procenta tak...

  • Kohabitace?

    Oba francouzští prezidentští kandidáti, kteří postoupili do druhého kola voleb, se vyznačují tím, že za nimi oficiálně nestojí žádná velká parlamentní strana. Už teď se tedy spekuluje o tom, že...

  • Komunismus ještě neřekl poslední slovo

    Výsledek prvního kola francouzských prezidentských voleb je stejně úlevný jako varovný. Emmanuel Macron sice získal největší počet hlasů a má také mnohem lepší šance stát se příštím prezidentem než...

  • Macron a brexit

    Zločin, který zavede Británii do poddanství. Tak se Emmanuel Macron vyjádřil o brexitu. Pokud bude prezidentem, bude tak v jednáních podporovat jednoznačné nadřazení zájmů EU nad zájmy britské. Na...

  • Macron a Putin

    Co můžeme očekávat s ohledem ke vztahům mezi Evropou a Ruskem, pokud se francouzským prezidentem stane Emmanuel Macron? V první řadě Macronova kampaň otevřeně obvinila Rusko z pokusů o vměšování do...

  • Jak Francouzi živili Islámský stát

    Francouzský koncern LafargeHolcim, největšího světového výrobce stavebních materiálů, který by měl podle všeho získat například i obří zakázku na stavbu zdi na hranicích USA a Mexika, dohnala...

  • Hulváta mají hlupáci za charakter

    Hulváta mají hlupáci za charakter, kdežto přemýšlivější lidé jim připadají mdlí. Hulvát vsází na to, že jeho milí omezenci dovedou prosazovat řevem jeho jednoduchá řešení složitého světa. Spoléhá...

  • Nová, krásná, termobarická

    Americká a britská média mají novou hvězdu. Miluje ji americký prezident, noviny jí vymyslely přízvisko. Proslavila se v Afghánistánu a jmenuje se GBU-43/B MOAB. Zkratka MOAB původně znamená...

Další informace

Nový život výstav

    banner afg 205x330 pritomnost IV

Podporují nás:

Nadace Karla Janečka

Partneři:

logo pozadi cervenafenomen casablanca logoudalostireflexespolecnost-j-chart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big

Inzerce

loading...