TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
sankce-eu-vuci-rusku-a-co-se-tyka-nas
Plešatý trpaslík obklopený luxusem. T.H. Maguire (?), Wikimedia Commons.

Sankce EU vůči Rusku a co se týká nás

Jedním z mnoha důsledků pokračujícího boje Ruských ozbrojenců, pardon, „pro-ruských jednotek,“ na Ukrajině je uvalení ekonomických sankcí na Rusko za strany Evropské Unie. Čeští výrobci, kteří vyvážejí zboží do Ruska, se v souvislosti s omezováním hospodářských vztahů dostali pod ekonomický tlak. Někteří se tak nechali slyšet, že žádají od státu odškodnění za „ušlý zisk.“

Jejich situace se dá řešit tak, že se najdou jiné země, do kterých by České produkty putovaly (což by bylo dlouhodobě prospěšné) nebo že se bude vyvážet do Ruska přes jiné země. Ze strany vlády a v tisku se dozvídáme o strategii tzv. kurzarbeit, tedy finanční pomoci dotčeným firmám v souvislosti s menší vytížeností jejich pracovní síly.

V debatě o ušlém zisku a jeho „hrazení“ zatím chybí (dle typicky českého přístupu) to podstatné: jaký je právně podložený „nárok“ české firmy na „odškodnění“ za důsledky sankcí EU proti Rusku?

Dle JUDr. Jana Wintra, právníka zabývajícího se ústavními záležitostmi, mají sankce stanovené EU zpravidla charakter přímo závazných aktů EU, a tudíž za ně nese odpovědnost EU, nikoli Česká republika. Mgr. Josef Beran, (dříve z Úřadu vlády ČR, Sekce předsedy Legislativní rady vlády, Odboru kompatibility s evropským právem), to potvrzuje a uvádí následující fakta:

Normativním základem sankcí EU vůči Rusku je několik tzv. sekundárních právních aktů vydaných Radou EU složenou ze zástupců všech členských států. Jako první Rada přijala rozhodnutí č. 2014/145/SZBP ze 17.3.2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny, jímž Rada uložila opatření týkající se cestovních omezení a zmrazení majetku osob, které se podílely na narušení celistvosti, svrchovanosti a nezávislosti Ukrajiny. Toto rozhodnutí nemělo přímý dopad na český export resp. české podnikatele.

Vůči stoupajícím napětí přijala Rada rozhodnutí 2014/512/SZBP a nařízení č. 833/2014 ze dne 31.7.2014. Těmito akty Rada (tedy i vláda ČR) zavedla restrikce v oblasti:

  • přístupu ruských státem vlastněných bank na kapitálové trhy
    Omezení se vztahuje na obchodování s dluhopisy, akciemi, které mají splatnost vyšší než 90 dní a byly vydány významnými ruskými finančními institucemi založenými v Rusku, kde má stát podíl minimálně 50 %, jedná se o pět bank.

  • obchodu se zbraněmi
    Zákaz obchodování se zbraněmi do/z Ruska, a to i v případě, že uvedené zboží nepochází z území členských států EU. Sankce se nevztahují na případy dodávek náhradních dílů a servisu nezbytného pro údržbu již existující výzbroje v EU.

  • vývozu zboží dvojího užití
    Zakázáno je obchodování se zbožím dvojího užití určeného pro vojenské využití v Rusku či vojenskému koncovému uživateli v Rusku, a to i v případě, že uvedené zboží nepochází z území členských států EU. Zákaz se nevztahuje na civilní dodávky zboží, ani na zboží určené smíšenému příjemci.

  • vývozu citlivých technologií
    Možný zákaz vývozu technologií určených pro hlubinný průzkum a těžbu ropy, arktický průzkum a těžbu ropy či projekty těžby ropy z břidlic v Rusku. O autorizaci k vývozu bude rozhodovat příslušný orgán státní správy.

Uvedené sankce tak primárně nedopadají na obchod s civilním zbožím, které tvoří naprostou většinu českého exportu do Ruské federace (zdroj: http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Struktura-exportu-CR-do-Ruske-federace.pdf).

Podstatné tedy je, že uvedené sankce uplatněné v první vlně neměly mít na českou ekonomiku jako celek zásadní vliv. Dnem 12. září 2014 vstoupily v platnost a účinnost další evropské právní předpisy, jimiž Rada EU novelizovala a zesílila sankce přijaté v první vlně, zejména rozšířila seznam osob, jimž mají být zmrazeny finanční prostředky, rozšířen byl seznam podniků, s nimiž jsou zakázány či omezeny obchodní styky, a byla omezena obchodovatelnost s ruskými cennými papíry s 30 denní splatností. Dopady sankcí na českou ekonomiku se průběžně vyhodnocují, vláda za tímto účelem ustanovila pracovní skupinu, jež má navrhovat případná opatření. Každopádně, jak sám upozorňuje Mgr. Beran, „Z žádného ustanovení českého ani evropského právního předpisu nelze vyvodit nárok českých resp. evropských exportérů na jakoukoli kompenzaci ztrát, které by exportéři mohli v důsledku zavedení výše uvedených sankcí utrpět, resp. na náhradu zisku, který v jejich důsledku nemohou realizovat.“

Jak dále upozorňuje Mgr. Beran, „potenciálně mnohem větší dopad na české exportéry mají nikoli sankce zavedené EU vůči Rusku resp. ruským subjektům a osobám, ale „odvetné“ potravinové a zemědělské sankce zavedené Ruskou federací vůči EU, tedy zákaz dovozu mléka a mléčných výrobků, masa a výrobků z něj, ryb, ovoce a zeleniny z EU). Ministerstvo zemědělství aktuálně odhaduje výši primárních finančních ztrát na tržbách za zboží na cca 250 – 300 milionů Kč do konce roku 2014, přičemž největší dopad se odhaduje na sektor zpracování mléka (zdroj: http://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/zahranicni-vztahy/ruske-sankce/aktualni-odhad-dopadu-sankci-vyhlasenych.html).“

Souvislosti se ztrátami potravinářského a zemědělského sektoru v důsledku zavedení ruských sankcí a možné kompenzace evropským, a tedy i českým, vývozcům se budou dále řešit na půdě Rady EU a v jednotlivých státech. Je to však otázka politická a ekonomická, nikoli otázka právní.

 

Psáno ve spolupráci s Mgr. Josefem Beranem, JUDr. Janem Wintrem a JUDr. Alešem Janochem.

 

TPL_ESW_EASYPEASY_ADDITIONAL_INFORMATION

Glosy

Podporují nás:

                                       30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno              LOGO 4Home CZ RGB

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1