TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
pravy-buh-z-masiny
Edvard Munch. The Lonely Ones. 1935. Výřez. wikiart.org

Pravý bůh z mašiny

Rozhovor Erika Friče s Josefem Šafaříkem.

(jen nepatrně fiktivní)

JEF: Myslíte si, že se Vám v životě podařilo udělat vše, jak jste chtěl?

JŠ: Zápasil jsem sám se sebou o sebe. Mohu říci, že ta práce nebyla marná. Anina může dosvědčit, že to často nebylo lehké. Moje zápolení a práce směřovaly k tomu vyznat se sám v sobě, dojít jistého poznání smyslu svého vlastního života. Chtěl jsem se postavit na vlastní nohy, ne být postaven někým jiným, zvnějšku. Má cesta není recept, netroufám si říci – ani návod… Myslím, že jsem došel až tam, kam jsem mohl dojít. Nic podstatného jsem nezanedbal.

Jak posuzujete křesťanskou „zabydlenost“ v hmotařství, za maskou slov i přímo před Svátostí Nejsvětější? Jak nahlížíte to, čemu se říká „pýcha pokory“?

Mohu říci, že nejvíce křesťané, a zřejmě vůbec nejvíc katolíci kolem mne vždycky chodili jako pávi. Bylo to, jako by se nějací nebešťané dívali někam hluboko do plamenů pekelných. To dílo, které leží přede mnou na stole (s pozdějším názvem „Cestou k poslednímu“ – pozn. jef), jsem nepsal proto, že bych chtěl něco takového psát, ale protože jsem nemohl jinak. Psal jsem je jako křesťan, který tímto chtěl ostatním křesťanům osvětlit všechna úskalí jejich životní praxe, vyšlapaných cest. A přesvědčení, jak jsem k nim sám zákonitě dospěl. Jako výpověď, kterou jedinou jsem pro sebe shledal pravdivou a nutnou zaznamenání. Psal jsem jen to, co jsem musel napsat za sebe, ve své životní situaci, se svými životními zkušenostmi a svými teoretickými a jinými pochybnostmi. Všude zdůrazňuji povinnost myslet, stejně tak křesťana jako každého člověka, bez lži, bez sebeklamů, bez zafixovaných vzorců. Kdosi řekl, že když člověk myslí, Bůh se směje. Četl jsem Bibli bedlivě, a nikde jsem nenašel, že by se Bůh smál.

Tato kniha vyjadřuje názor autora jako křesťana, a to jako křesťana právě v dnešním světě. Uplynulo už skoro druhé milénium od příchodu Kristova a je stále těžší rozlišit křesťana od nekřesťana. Působení křesťanovo v dějinách, ať už smýšlí soukromě jakkoliv, je vlastně zkorumpováno mocí jako život kteréhokoliv člověka v dějinách. Tato bytostná schizofrenie nejenže nesignalizuje tisícileté království Kristovo, které tady přece dávno již mělo být, ale naopak současnou hořkost krize identity člověka jakožto bytosti – v juxtaposici s autenticitou stroje ve světě techniky – hrůzyplně neautentické. Křesťan se v dějinách zabydlel, jako by to odpovídalo jeho křesťanskému přesvědčení. Když jsem byl v Itálii a viděl jsem první jeptišku, jak se za volantem auta prohání Svatým městem, uvědomil jsem si, že křesťanům se stává pravým bohem – bůh z mašiny: Deus ex machina.

Pro koho jste vlastně tuto knihu psal? Konkrétněji, je-li to možné.

Tato kniha byla inspirována a tvarována především Prahou, pražskými lidmi – i když byla napsána v Brně. Byla psána vlastně čtyřicet let a dá se říci, že pražský zájem a pražští přátelé měli na její tvar i obsah větší vliv než region, ve kterém vznikla. Na Moravě takováto „objednávka“ nikdy nebyla.

Záleží Vám na tom, jak bude tato kniha přijata? Předpokládáte pochopení? Polemiky?

Tu knihu jsem nenapsal proto, že bych ji chtěl napsat, nýbrž proto, že jsem ji napsat musel. Rád bych, aby se křesťané zamysleli nad tím, co zameškali, že jsem takovou knihu musel napsat. A všechno, co jsem napsal, směřuje k vypořádání se s mocí!

Máte už nějaké reakce?

Víte, Havli jsou lidé veřejní. Všechno, co Havli dělají, je veřejné. Oni nemají žádné soukromí. I ten jejich byt je průchodný. Tam se k tomu může dostat ledakdo. A už mám i odezvy: Nějakému…, tuším, Sokolovi… to prý nesedělo… (Míněn Prof. PhDr. Jan Sokol – pozn. jef) Já jsem tu knihu nepsal, abych někoho přesvědčoval. Ale mohu brát v úvahu názor na ni jen od toho, kdo ji dočte do konce. Musí se to dočíst do konce – některé závěry uprostřed knihy nejsou ještě definitivní. O závěrech, ke kterým jsem se dopracoval na konci, jsem neměl tušení, když jsem stál na začátku knihy. Chtěl jsem napsat knihu o podstatě a původu moci. Chtěl jsem psát objektivně, ale tady u nás nejsou podmínky objektivní, protože jsou ujařmeni, pod botou jak nekřesťané, tak křesťané. Proto by se možná zdálo, že jim, křesťanům, ještě přitěžuju. Ale lidé na Západě mluví mezi sebou svobodně. Tu knihu je potřeba chápat v objektivních podmínkách.

Kdy svoji knihu dokončíte?

Já už s tím nic dělat nebudu. Je to cesta k poslednímu, tedy cesta neukončená. Není to hotové, není to poslední, protože závěrem knihy Cesta nekončí. Ta bude neuzavřená do smrti.

Váš osobní názor na náboženství?

Tady nejsem kompetentní!

A moc jako jeden z darů Božích?

Amiel to vyjádřil takto: „Víra je jistota bez důkazů.“ To je přesné. Víra, pokud zůstane sama sebou, pokud nezačne dokazovat, tak je neporazitelná.

Brno, 1986–1987

Dovětek:

Dnes jsem měl o J. Š. velmi živý sen: Doprovázel jsem ho na jakémsi přednáškovém turné, bylo to jakoby na severní Moravě, blízko Ostravy a v Ostravě. Pan Š. nepřednášel sám, ale vždy za něho četl někdo jiný, někde schovaný, mimo jeviště. Na jevišti byl J. Š., ale sám nečetl. Hlas patřil někomu jinému. Pan Š. byl již velmi stár, a když jsme po přednášce někam šli, musel cestou odpočívat, posadil se třeba chvílemi na obrubník při cestě. Šli jsme také přes náměstíčko – jakoby před hotelem Imperial – on ale náhle šel velmi daleko přede mnou a vzdaloval se: byl až kdesi u tramvajové zastávky „Elektra“ – a já teprve u knihkupectví, na rohu u Divadla. Byli jsme od sebe asi tak dvě stě metrů, když jsem náhle uslyšel zřetelně jeho hlas, tentokrát pravý, a jakoby přímo vedle sebe: „Nejvíc si vážím samoty. A vy jste všude zůstával stranou, vy jste byl vždycky o samotě. Ta DĚLICÍ ČÁRA JE PODSTATA.“ Do těch slov jsem se probudil. (Pondělí, 28. 2. 1994)

Psáno pro Uši a vítr.

18 6 2018 obr2

Edvard Munch. The Lonely Ones. 1935. wikiart.org

Podporují nás:

                                       30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno              LOGO 4Home CZ RGB

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big