TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT
osm-hroznych
Patentová dokumentace revolveru Starr, 1860. Wikimedia Commons.

Osm hrozných

V českých kinech se promítá nový, v pořadí osmý film Quentina Tarantina The Hateful Eight. Je to western. Jak to u Tarantinových filmů bývá, žánrových pravidel se drží do důsledků. Do všech.

První, co diváka udeří do očí, je nepochybně název: Osm hrozných. Je hrozný. Je hrozný a poukazuje minimálně ke dvojímu: za prvé k neschopnosti nebo nevůli z české strany osvojit si pomocí překladu slovo hateful – nenávistný a nenáviděníhodný, které ale naprosto přesně vystihuje současný veřejný diskurz v češtině; za druhé Tarantinovu literárnost, tedy důraz na literu, na jazyk jakožto psaní, čehož následkem je také obtížná přeložitelnost.

Hateful
Přestože by se někdo mohl domnívat, že Tarantino operuje na území filmu, a to nejspíše „tarantinovského“ filmu, a ztrácí se v odkazech a citacích, The Hateful Eight je film aktuální, dotýká se současných politických problémů amerických, ale i těch českých. Většina filmu se odehrává v jedné místnosti představující Ameriku, rozdělenou na Sever a Jih, bitevní pole nedávno skončené občanské války a bitevní pole současného politického boje. Jedním z hlavních motivů se tak stává rasová nenávist, na kterou Tarantino poskytuje hrubou psychoanalytickou záplatu. Hlavní figurou rasové nenávisti je major Marquis Warren, ztvárněný Samuelem L. Jacksonem, který je ironickým ztělesněním kastračního komplexu bílého muže. Jak by mohl říci Lacan, falus a kastrace jdou ruku v ruce. Okolo chodí velký černý pešek.

Nenávist se ale samozřejmě neomezuje na protiklad bílý-černý, to by bylo málo. Na scéně jsou ještě ženy a Mexičané. Indicií detektivní zápletky (co se vlastně stalo u Minnie? a kde je Minnie?) je nápis, který Minnie sundala, protože se rozhodla povolit vstup psům, nápis těchto slov: Vstup zakázán psům a Mexičanům. Padouch Bob je potom právě takovým Mexičanem, kterého by si do domu nepustila, který je karikaturou stereotypu Mexičana.

Démonická postava Daisy Domergue, ženy, okolo níž se vše točí a o jejíž záchranu a smrt se jedná, tvoří součást kastrační řady a přináší do filmu téma honů na čarodějnice. Je totiž posedlá zločinem, a tak je neustále v okovech, označená jako vyvrženec. Jako Hawthorneova Hester Prynn nosila šarlatové písmeno, Daisy nese znamení násilí – monokl, a postupně ji pokrývají litry temně rudé krve, stříkající během speciálních efektů, připomínajících Friedkinova Exorcistu, až na prohození rolí při zvracení.

Všudypřítomná rudá, která se objevuje i v názvu nedosažitelného a nikdy nedosaženého města Red Rock (Rudá Skála), upozorňuje na jednu markantní absenci, na zmizení či spíše vyhlazení, na němž byla založena Amerika. Red Rock může vést k redrum (foneticky: červený pokoj) Kubrickova Osvícení, tedy murder (vražda). A přestože osma vraždí ve velkém, v pozadí zůstává vždy jeden zločin, o němž se nemluví, ale který působí nucení k opakování, vyvraždění Indiánů.

Film-divadlo-literatura
Jak se od Tarantina vždy očekává, jeho film je především reflexí filmového média. Jak si ale mnozí povšimli, The Hateful Eight je také divadelní. Kompozičně se drží tří jednot klasického divadla – času, místa a děje, a to včetně flashbacku, vloženého ke konci filmu. Velký western je současně komorním dramatem pro pár herců, které stojí na přesné stavbě dialogu.

Jak již bylo řečeno výše, film The Hateful Eight je nakonec i literární. Kromě literárních aluzí a motivických výpůjček, se vyznačuje ohledem k problémům litery. Tím, co uvádí děj do pohybu a co současně celý film uzavírá, je dopis (letter) majora Warrena od Abrahama Lincolna. Díky dopisu se dostane do dostavníku, dopis otevírá otázku pravdy a lži, odhalování pravdy a spravedlnosti, které jsou v tomto filmu všudypřítomné, a přesto vždy zmařené. Vrství se zde jedna lež na druhou, fikce se stává prostředkem ospravedlnění a poukazuje na křehkost spravedlnosti, která je vždy věcí dohody mezi nespravedlivými.

Tarantino a my
Můžeme si tleskat, že Morriconeho soundtrack nahrávala Česká filharmonie a ujišťovat se, že Češi něco umějí. Bohužel ale nejsme všichni filharmonici a, kdyby filharmonici neměli práci jinde, v Čechách by pošli hlady. Současná atmosféra v Čechách a veřejný prostor denně zanášený hejty, tj. nenávistnými výroky, je vhodnou kulisou filmu. The Hateful Eight přichází v pravý čas. Quentin Tarantino se vrací ve stále komplexnější podobě a přesto se mu daří neobtěžovat diváka nároky na to, co by měl všechno přečíst, než se vypraví do kina. Jeden nárok ale vznáší: do kina bychom se měli vypravit, nebo z něj alespoň odcházet, s jednou věcí, a tou je soudnost. Jinak se můžeme všichni postřílet.

 

Podporují nás:

  30 05 2018 KJ           Logo Nadace OF        bar.ces.poz logo-SFK 478607 1953 Praha logo      

Partneři:

PN logo sRGBlogo pozadi cervena Automediace2udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1