TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT

Jedu tam rád – důležité

Počítačový program určený k automatické komunikaci s lidmi (tzv. chatbot) spatřil světlo světa poprvé v roce 2015, s jeho využitím v praxi se ale již setkáváme čím dál tím častěji. Bot nahrazuje živé operátory, využívá se v zákaznické podpoře, přes bota je možné koupit i některé produkty a služby.

V České republice zatím brání širšímu zavedení chatbotů český jazyk – je příliš složitý. Výhledově však ani to prý nebude na překážku. Tvůrci botů dokonce přiznávají, že pro člověka bude stále těžší poznat, zda komunikuje s botem nebo s reálným člověkem.

S boty se u nás budeme také čím dál tím více setkávat např. ve firmách, jejichž interní komunikace je založena na angličtině (mezinárodní firmy). Budeme-li chtít se v takové firmě ucházet o práci, je dost dobře možné, že už v blízké budoucnosti nebudeme mít první kontakt s živým člověkem (personalistou), ale s anglicky „mluvícím“ automatem. Ptáte se, jak by mohl bot nahradit lidskou interakci mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem? Posuďte sami v následujícím scénáři.

Plánování termínu přijímacího pohovoru, jeho přesunutí nebo zrušení by měl plně pod kontrolou bot. Následovala by fáze, v níž by bot umožnil uchazeči o práci zjistit, jestli se na danou pozici vůbec hodí, případně by mohl zvýšit jeho šanci na pohovor (bot jako náborový agent). Prostřednictvím bota by uchazeč vyplnil test. Každá pozice by měla svůj vlastní profil a test by uchazeče strukturoval k tomu, jaká pozice je pro něj relevantní. Dovednosti každého uchazeče by tak pracovníci personálního oddělení měli k dispozici s předstihem.

Dejme tomu, že by uchazeč byl do firmy přijat, protože by kromě splnění všech nezbytných předpokladů ještě také okouzlil personalisty. Tento okamžik se jeví jako jediný bod, kde má bot „rezervu“. (Zdá se, že „profesní mrk“ personalistů zatím bot neovládá.) Konečně by se z uchazeče stal zaměstnanec – ovšem ani pak by nemusel být s personalisty nutně v kontaktu. Pokračujme ve scénáři dál.

S orientací v nové společnosti by nováčkovi pomohl opět bot (bot jako buddy). Takový bot by byl vybaven sadou nejběžnějších otázek a odpovědí. Rovněž by obsahoval nejpoužívanější kontakty a průvodce, přístupné pomocí tlačítek (např. sekce „Co mám dělat, když…“). Všechny důležité zprávy a oznámení by se k zaměstnanci dostávaly prostřednictvím bota, který by fungoval jako komunikační kanál personálního oddělení.

Nováček by se v nové práci pomalu zapracovával, a tak by bylo nutné kontrolovat jeho výkonnost. Hle, další příležitost pro bota. Bot by se mohl uplatnit při vyplňování formulářů pro kontrolu výkonnosti a shromažďování nutného obsahu (zpětná vazba, kontroly cílů, nové cíle). Kromě základních úkolů by mohl odpovídat na otázky, nabízet předpovědi a kontrolovat všechny důležité úkoly a procesy, které by zaměstnanci prováděli. Bot pro řízení výkonnosti by byl rozšířením stávající metody řízení výkonnosti. Systému by přidával interaktivní prvek a byl by schopný se postarat o dohled nad opakujícími se a časově vymezenými úkoly.

Nyní by bylo dobré zaměstnance za jeho vzorně splněnou práci odměnit. I program interních benefitů společnosti či podpora mzdové agendy by mohly být plně v kompetenci bota. Individuálně by bylo nutné zpracovat pouze „neobvyklé“ žádosti. Bota by bylo možné využít i jako výzkumný nástroj pro sběr poznatků a informací ohledně úrovně spokojenosti nebo nápadů zaměstnanců.

Už se vám ten plně automatizovaný systém přestává líbit a rádi byste podali výpověď? Není problém. Bot by dokázal takového zaměstnance provést všemi povinnými procesy při odchodu z firmy, poradil by mu, jak vyplnit potřebné informace/dokumenty atd.

***

V poslední době na nás z různých billboardů shlíží reklamy pracovních agentur s cílem přesvědčit nás, že by nám nemělo být jedno, kde pracujeme, pro koho svou práci vykonáváme, čemu svou prací prospíváme, jak nás která práce naplňuje nebo co nám přináší. „Jedu tam rád - důležité“, stojí na plakátech.

Budeme ovšem jezdit rádi do práce, v níž bude osobní interakci víc a víc nahrazovat bot? Personalisté totiž nejsou jediní, jejichž práci mohou boti z velké části nahradit. Dosaďte si za personalistu nadřízeného, kolegu nebo podřízeného...

Nepřipraví nás naopak boti o to poslední, proč také (nebo dokonce proč hlavně) rádi pracujeme – totiž o obyčejnou vřelost lidské řeči, která je s každým člověkem jiná, a právě proto tak důležitá?

Další zdroje:

www.venturebeat.com
www.theundercoverrecruiter.com
www.zet.cz

 

Podporují nás:

                                                     30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno             

Partneři:

logo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1